Wil je op de hoogte blijven over Circulair Leiderschap en Toekomstbestendig Besturen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Terublik 3e Nationale Reputatie Congres

Datum: 29 maart 2012
Locatie: Westergasfabriek in Amsterdam

Thema: ‘Reputatie als nieuwe economische waarde: “What gets measured gets done”.’ Met onder andere Astrid JoostenDoekle Terpstra (bestuursvoorzitter Inholland), Wim Leereveld (ATM-Index), Marcel Joachimsthal (CEO GlaxoSmithKline) en Mildred Hofkes (oprichter NieuwBestuur).

Setting

  • Vernieuwende bestuurders vanuit alle sectoren bij elkaar.
  • Openheid en verrassende invalshoeken.
  • Bijzondere sprekers die aanzetten tot dialoog.
  • Unieke mogelijkheid tot uitbreiding eigen netwerk met inspirerende
  • medebestuurders, beslissers uit andere sectoren.

Programma: De economische meerwaarde van sturen op reputatie

Van extreme winstgedrevenheid is de farmaceutische industrie aan het hervormen tot ‘gezondheidswinst gedreven”. Dat is winst die geldt voor álle stakeholders, en niet langer alleen voor de aandeelhouders. Een inspirerend nieuw businessmodel, dat als voorbeeld dient voor andere sectoren binnen de maatschappij die aan hervorming toe zijn. Het verhaal achter deze transformatie is een must voor bestuurders en beslissers uit de financiële sector, de accountancy, de zorgsector, de maatschappelijke dienstverlening, bouwwereld, onderwijswereld, goede doelen sector etc.

Sprekers 3e Nationale Reputatie Congres

Wim Leereveld, oprichter Access-to-Medicine Index
‘Meten = weten = verbeteren’

  • Hoe het meten van reputaties van farmaceutische producenten, en de publicatie daarvan in The Financial Times, de sector positief heeft beïnvloed.
  • Hoe Bill Gates de ATM-Index en het meten op reputaties ontdekt heeft en de index het voorbeeld noemt van ‘Creative Capitalism’ in de 21ste eeuw
  • Welke sectoren het reputatiemodel overnemen
  • Hoe kunt u anticiperen op dit nieuwe bestuursmodel en binnen uw sector de eerste zijn?

Marcel Joachimsthal, CEO GlaxoSmithKline
‘Van geneesmiddelen verkoper, naar gezondheidswinst in co-creatie met de patiënt.’

  • Wat betekent het om gemeten te worden op reputatie?
  • Welke invloed heeft de ATM-index op aandeelhouders en toezichthouders?
  • Hoe ga je intern om met de transformatie van winstgedrevenheid, naar het werkelijke toevoegen van lange termijn waarde voor je stakeholders?

Mildred Hofkes, oprichter Bureau Hofkes Reputatiemanagement
‘De klant centraal stellen is niet genoeg, de stap van imago naar reputatie.’

  • De stap van imago naar reputatie, waarom een slecht imago niet hetzelfde is als een slechte reputatie
  • Het verschil tussen de klant centraal stellen en de klant centraal zetten
  • Leer de 7 basisprincipes van een goede reputatie, en weet waar je als bestuurder op moet sturen en anticiperen
  • Wat heeft u nodig om morgen binnen uw eigen organisatie strategisch reputatiemanagement in te voeren?

Maarten Zweers, ingenieur en oud-theater directeur
‘Over de nieuwe culturele ordening der dingen’

  • Wat vertellen de klassieke muziekstukken en opera’s ons over de huidige maatschappelijke vraagstukken en welke wijsheden liggen verscholen in de werken van de oude Meesters?
  • Wat kunnen wij van hen leren om onze huidige economische en financiele vraagstukken op te lossen?
  • De ordening der dingen, omgaan met een nieuwe ordening binnen onze maatschappij begint met luisteren, ook naar onszelf.

Verbindingsronde met de zaal en onder mee Doekle Terpstra, bestuursvoorzitter van Inholland Astrid Joosten

  • Nieuw dit jaar is de verbindingsronde, een dialoog met de hele zaal, onder leiding van dagvoorzitter Astrid Joosten. Met aansprekende reputatievraagstukken uit de praktijk (met medewerking van onder meer Doekle Terpstra van Inholland). De zaal wordt actief betrokken bij het meedenken in oplossingen vanuit het Nieuwe Reputatiemodel, waarbij verbinding maken met stakeholders centraal staat.

Samenvatting 3e Nationale Reputatie Congres

Reputatiemanagement is actueler dan ooit en een must voor iedere bestuurder. Want een goede reputatie vormt in ons transparantietijdperk de belangrijkste waarde van een organisatie. Mildred Hofkes (eigenaar van Bureau Hofkes Reputatiemanagement) leidde het congres in met de uitleg over strategisch reputatiemanagement en maakte de link met het Nieuwe Besturen. Zij werd daarbij op spectaculaire wijze begeleid door de trompettist Andre Heuvelman. Wim Leereveld, oprichter van de Access to Medicine Index (ATM-index) vertelde gepassioneerd hoe het meten van de reputatie van farmaceutische producenten de sector positief heeft beïnvloed. Marcel Joachimsthal, de Algemeen Directeur van GlaxoSmithKline (nummer 1 op de ATM-index), praatte openhartig en overtuigend over de gevolgen van de ATM-index voor de farmaceutische industrie. Hij toonde zich daarbij een ware Nieuwe Bestuurder; “Van geneesmiddelenverkoper (shareholdervalue) naar leverancier van gezondheidswinst (stakeholdervalue).” Maarten Zweers raakte de juiste snaar met zijn muzikale college over de kunst om te besturen vanuit je hart. Er werd afgesloten met een verbindingsronde, waarbij Astrid Joosten de congresdeelnemers uitnodigde om de eigen reputatievraagstukken bij de overige deelnemers neer te leggen. Dit leidde tot boeiende dialogen. De live uitzending op locatie van BNR Nieuwsradio Zaken doen met… maakte deze inspirerende dag compleet.

Mildred Hofkes heeft een boek geschreven. Bestel het hier!

The Future of Governance, hoe bestuur ik mijn bedrijf toekomstbewust

Bestel nu het nieuwste publicatie van Mildred Hofkes (founder NieuwBestuur)

The Future of Governance, hoe bestuur ik mijn bedrijf toekomstbewust!

In deze publicatie neemt Mildred Hofkes je mee door twaalf jaar onderzoek naar toekomstbestendig besturen. Met de inbreng van vele bestuurders, Future Leaders en met de laatste inzichten op het gebied van Future Proof Governance.  Duurzaamheid, inclusiviteit en stakeholderbetrokkenheid zijn urgente kernwaarden op iedere bestuursagenda. De inzichten van Mildred Hofkes geven heldere aanknopingspunten om vandaag nog te beginnen met toekomstbestendig besturen!

Boekrecensie *****

Ik ben met veel plezier jullie publicatie aan het lezen. Wat een mooi onderzoek, en helder beschreven. Het geeft ook goede aanknopingspunten voor de gedachtenvorming over “de onderneming van de toekomst”. Ik neem dat zeker mee in mijn toezichthoudende rollen.

Ellen Soerjatin, toezichthouder

Het boek is verkrijgbaar als Ebook of in hardcopy